Akiem, czołowy pool taborowy na rynku europejskim, wydzierżawił dwie sześcioosiowe lokomotywy elektryczne Dragon 2 produkcji Newagu słowackiemu przewoźnikowi Budamar. Umowa dzierżawy została zawarta na okres 2 lat. Elektrowozy, których dostawy do Akiem rozpoczęły się niedawno, obsługują już pociągi towarowe na Słowacji.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku lutego, Akiem, jeden z największych europejskich pooli taborowych, wraz z Newagiem zaprezentował pierwszą spośród łącznie 30 zamówionych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2. Przypomnijmy, że Akiem zamówił 20 sztuk w wariancie jednosystemowym z modułem dojazdowym o mocy 0,5 MW z silnikiem Diesla, dostosowanym do pracy z wykorzystaniem paliwa alternatywnego HVO, a także 10 sztuk w wariancie wielosystemowym, dopuszczonych do ruchu nie tylko na polskiej, ale również czeskiej i słowackiej sieci kolejowej.
W ramach kontraktu, który został zawarty w 2023 roku w listopadzie, przewidziano również świadczenie usługi utrzymaniowej przez 8 lat od odbioru każdej lokomotywy, a także prawo opcji, obejmujące możliwość dostawy kolejnych nawet 50 elektrowozów. Po niespełna dwóch miesiącach po prezentacji pierwszej maszyny Akiem znalazł pierwszego dzierżawcę. Będzie to słowacki przewoźnik Akiem, który przez najbliższe 2 lata będzie wykorzystywać 2 elektrowozy. Ściślej rzecz ujmując, już nawet wykorzystuje – pod koniec ubiegłego tygodnia Dragon 2 w barwach Budamaru prowadził pociąg pomiędzy stacją kolejową Ladce a Koszycami.
Lokomotywy elektryczne Dragon 2 zostały zaprojektowane przez Newag z myślą o obsłudze ciężkich pociągów towarowych na bazie udanej konstrukcji, jaką był Dragon, zaprojektowany jeszcze przez nieistniejące już Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, znane w późniejszym czasie jako Newag Gliwice. Jak informuje Newag, w Dragonach 2 zastosowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu, które mają zapewnić niezawodną pracę w warunkach wysokich temperatur, ograniczenie hałasu, czy też zmniejszenie strat energii o 50%.
Umowa z Akiem na dostawę Dragonów 2 było jednym z największych zamówień w historii funkcjonowania Newagu. – Jesteśmy bardzo zadowoleni za faktu, że jeden z największych podmiotów ROSCO w Europie wybrał naszą platformę sześcioosiowych elektrycznych lokomotyw towarowych Dragon 2 składając największe wartościowo zamówienie na nasze pojazdy w historii naszej firmy. Z prawdziwą przyjemnością witamy Akiem w gronie naszych strategicznych klientów. Wierzymy, że niezawodne lokomotywy tej platformy spełnią oczekiwania biznesowe klientów firmy Akiem z Europy Środkowej – mówił wówczas Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newagu.